Majlis Peguam Deepak belum mahu membantu siasatan

February 04, 2013
Deepak berkata beliau hanya mahu berurusan dengan presiden baru Majlis Peguam. – Gambar fail
KUALA LUMPUR, 4 Feb – Peniaga permaidani Deepak Jaikishan telah menolak untuk membantu penyiasatan Majlis Peguam tentang kemungkinan salah laku profesional dalam kenyataan bersumpah saksi pembunuhan walaupun membuat dakwaan itu, kata presidennya Lim Chee Wee.

Walaupun kekurangan saksi, Lim berkata majlis itu telah mengeluarkan surat kepada beberapa orang untuk membantu penyiasatan mereka tetapi beliau tidak menamakan sesiapa yang diminta untuk menjelaskan peranan dalam preakuan bersumpah (SD) kedua detektif persendirian P Balasubramnian tentang pembunuhan Altantuya Shaariibuu pada tahun 2006.
Bala kemudiannya menolak SD kedua.

“Ia adalah malang walaupun kami meminta bantuan, Deepak Jaikishan telah memutuskan untuk tidak membantu dalam penyiasatan sehingga selepas 16 Mac, 2013 dan tiada siapa yang telah tampil ke hadapan untuk membantu kami dengan mendedahkan fakta berkaitan isu ini,” kata Lim dalam satu emel kepada The Malaysian Insider.

Apabila dihubungi melalui telefon, Lim memberitahu Deepak telah mengatakan “beliau hanya mahu berurusan dengan presiden baru Majlis Peguam” yang hanya akan memulakan tugasnya pada 16 Mac.
Lim juga mengesahkan dalam perbualan telefon sama bahawa Majlis Peguam telah membuat pertanyaan kepada peguam kanan, dipercayai Tan Sri Cecil Abraham yang telah didakwa terlibat dalam merangka SD kedua, “untuk menjelaskan” peranannya dalam perkara itu.
Dalam e-mel, Lim berkata: “Majlis Peguam telah mula membuat pelbagai pertanyaan dengan mengeluarkan surat kepada orang berkenaan yang kami percaya mempunyai pengetahuan tentang fakta dan mencari penjelasan / bantuan.”

“Penjelasan / bantuan tersebut akan membantu kami untuk menentukan sama ada terdapat apa-apa bukti prima facie mengenai salah laku profesional di sekitar penyediaan SD Kedua,” tulisnya.
Lim berkata majlis itu akan membuat aduan kepada Lembaga Disiplin - badan utama menghakimi aduan terhadap peguam - jika keterangan prima facie mengenai salah laku ditemui.

“Sudah tentu, tiada apa-apa yang menghalang sesiapa sahaja yang terlibat dengan perkara ini untuk membuat aduan ke Lembaga Disiplin.”

Apabila ditanya, Lim berkata Majlis Peguam membuat semua keputusan sendiri, sebelum mengatakan idea untuk mempunyai jawatankuasa orang terkemuka untuk menasihati badan itu dalam perkara ini pernah dipertimbangkan, tetapi kemudiannya digugurkan.
“Peguam kanan yang kita akan lantik untuk menasihati kita adalah sama sekali sesuai untuk berbuat demikian,” tulis beliau. 
The Malaysian Insider
 Read More

Posting Komentar